راهبند پارکینگ

راهبند پارکینگ در پارکینگ های چند طبقه بیشتر مورد استفاده است و تفاوت های چشمگیری هم از لحاظ ساختاری و هم از لحاظ ایمنی با راهبند های قدیمی زنجیری و غیر اتوماتیک دارد در این نوع راهبند مسئول مربوطه می تواند از راه دور آن را کنترل نماید.

طراحی سایت
طراحی نما

سیستم بیومتریک تردد

سيستم هاي كنترل تردد بيومتريك

 

اكثر سيستم هاي كنترل ترددي كه در حال حاضر در كره جنوبي مورد استفاده قرار مي گيرند ، سيستم RFID و انواع Keypad مي باشند . از آخرين فن آوري هاي به كار رفته در كنترل تردد ، تلفيقي از سيستم RFID Card Reader با قابليت شناسايي بيومتريك ، شامل عنبيه ، اثر انگشت ، رگهاي خوني و چهره است . با ظهور سيستم هاي امنيتي بيومتريك ، سيستم Keypad در حال حاضر چندان به كار گرفته نمي شود . در اين ميان شناسايي اثر انگشت ، فن آوري غالب بيومتريكي است كه مودر استفاده قرار مي گيرد . طبق اماري كه انجمن بيومتريك كره (KBA) به دست آورده ، فروش اين سيستم ، در سال 2008 به 125 ميليون دلار رسيده است . فن آوري تشخيص چهره به تخصيص 7 درصداز بازار و پس از آن شناسايي عنبيه و رگهاي خوني به ترتيب 4 درصد به 2 درصد از بازار ، بهترتيب در مكان هاي دوم تا چهارم قرار دارند . طبق برآوردهاي انجمن بيومتريك كره (KBA) ، فن آوري شناسايي عنبيه بين سال هاي 2008 و 2010 با سود ساليانه 31 درصد ، بالاترين ميانگين سود ساليانه را به خود اختصاص خواهد داد .

 

همچنين پيش بيني مي گردد فن آوري شناساسيي رگهاي خوني با افزايش 28 درصدي مواجه شده و به دنبال آن تشخيص چهره 26 درصد و اثر انگشت 19 درصد افزايش داشته باشد . همچنين پيش بيني شده بود كه فروش فن آوري هاي بيومتريكي تا پايان سال 2008 به 145 ميليون دلار برسد . بر اساس همين آمار تخمين زده ميشود فروش اين نوع فن آوري هاي تا پايان سال 2009 به 97/157 ميليون دلار رسيده و تا سال 2010 با رشد 20 درصدي ادامه خواهد داشت. طبق برآوردهاي همين مركز ، در سال 2009 سيستم هاي كنترل تردد بيومتريكي سهم بزرگتري نسبت به انواع سيستم هاي RFID خواهند داشت . با كاهش سيستم هاي FRR , FAR ، سيستم شناسايي چهره FacekeyXL500 با ويژگي IR قدرت تشخيص را بخصوص در شرايط كم نور افزايش داده است .

 

فن آوري شناسايي اثر انگشت ، سيستم انتخابي بازار تجاربي است ؛ در حاليكه فن آوري شناسايي عنبيه كاربرد بسيار فراوان تري در ساختمان هاي نظامي ، دولتي و مرازك تحقيقامتي كه تأسيسات امنيتي بسيار پيشرفته تري را به كار گرفته اند ، مورد استفاده قرار ميگيرد . در حقيقت سيستم هاي تشخيص چهره بيشتر در امور جنايي و اوري كه شناسايي مي تواند در آنها به صورت Passive صورت گيرد ، مورد استفاده واقع ميشود . فن آوري شناسايي اثر انگشت ، سيستم انتخابي بازار تجاري است ، در حاليكه فن آور شناسايي عنبيه كاربرد بسيار فراوان تري در ساختمان هاي نظامي ، دولتي و مراكز تحقيقاتي كه تأسيسات امنيتي بسيار پيشرفته تري را به كار گرفته اند ، مورد استفاده قرار مي گيرد . در حقيقت سيستم هاي تشخيص چهره بيشتر در امور جنايي و اموري كه شناسايي مي تواند در آنها به صورت Passive صورت گيرد ، مورد استفاده واقع مي شود .

فن آوري RFID قسمت دوم

 

در شماره پيشين به تاريخچه پيدايش فناوري RFID پرداخته شد . اينك به ديگر كاربردهاي مختلف RFID مي پردازيم .

حمل و نقل و لجستيك :

- از حوزه هاي اصلي كاربرد RFID مي توان به لجستيك و ترابري اشاره كرد . به عنوان مثال مديريت محوطه ، مراكز حمل ونقل و پخش و توزيع كالاها از جمله مواردي هستند كه فناوري RFID در آنجا مي تواند كاربري مفيدي داشته باشد . نظر به تاثير قابل ملاحظه RFID بر حوزه تجارت و بالا بردن راندمان آن ، اين تكنولوژي مورد توجه شركت هاي حمل ونقل در سراسر جهان قرار گرفته است .

- در شركت راه آهن آمريكايي شمالي از يك سيستم خودكار شناسايي تجهيزات بر مبناي RFID استفاده مي كند . در اين روش لوكوموتيوها و واگن ها به دور برچسب RFID از نوع passive مجهز هستند ( كه يكي از آنها به يك طرف شيء متصل مي گردد ) . اطلاعات بر چسب دوم رمز نگاري شده و براي شناسايي مالك ابزار ، شماره ماشين ، نوع كالا ، تعداد اكسل و غيره كاربرد دارد .

خود تجهيزات و شماره ماشين مربوطه ، مي تواند براي بالا بردن اطلاعات مربوط به مشخصات فيزيكي تجهيزات ، در مركز ثبت اطلاعات اموال شركت راه آهن ،مورد استفاده قرار بگيرد . اين مركز اطلاعات اموال راه آهن ، مبدأ و مقصد بارگيري كالاها را نيز نشان مي دهد .

- چمدان ها و بارهايي كه با استفاده از سيستم نقل و انتقال بار مسافران ، در فرودگاه بين المللي هنگ كنگ جابجا مي شوند ، به برچسب هاي HKIA آر اف اي دي مجهز هستند . بر اين اساس علاوه بر افزايش راندمان جابجايي ، تعداد چمدان هايي كه به اشتباه از جاهاي ديگري سر در مي آورند نيز كاهش مي يابد .

 

ثبت امتيازات در مسابقه :

در مسابقات بياباني و برون شهري از قبيل دو صحرايي ، موتور سيكلت راني Hare and , Enduro Hounds ، از سيستم هاي RFID به صورت Passive و Active استفاده مي شود . در اين شيوه ، رانندگان يك فرستنده كه اغلب آن را به بازوي خود مي بندند ، با خود حمل مي كنند شركت كنندگان پساز طي يك مرحله از بازي ، به گيرنده ضربه مي زنند يا آن را لمس مي نمايند . اين گيرنده به يك رايانه وصل است و زمان طي شده در هر مرحله از بازي توسط شركت كنندگان را ثبت و ذخيره مي كند . شركت سوئدي SportIdent و شركت Casimo Group Ltd فروشنده چنين سيستم هايي هستند .

سيستم هاي موجودي كالا :

سيستم هايي از قبيل Auto-ID كه تكنولوژي پيشرفته شناسايي خودكار با بهره گيري از RFID به شمار مي روند ، مي توانند نقش مهمي در افزايش راندمان سيستم هاي موجودي كالا ايفا نمايند . اين فن آوري مي تواند از موجودي هاي فصلي شركت ها، اطلاعاتي دقيق و عاري از اشتباه را ارائه دهد. در يك بررسي دانشگاهي كه دروال مارت صورت گرفت ، مشخص شد كه استفاده از RFD براي محصولات فروخته شده ، ميزان كالاهاي غير موجود را به مقدار 30 درصد ، در روز كاهش ميدهد . كاهش هزينه هاي نيوري كار ، آسان سازي پروسه هاي تجاري و كاهش بروز خطا در فهرست موجودي ها ، از ديگر مزاياي استفاده از RFID به شمار مي رود .

در سال 2004 شركت بوئينگ به جمع شركت هاي استفاده كننده از RFID پيوست تا از اين تكنولوژي براي كاهش هزينه هاي نگهداري و موجودي بوئينگ 787 دريم لاينر استفاده نمايد .

بوئينگ توانست با بهره گيري از RFID علاوه به پرداختن به دغدغه هاي محيطي و مسائل مربوط به شكل و اندازه منحصر به فرد اين نوع هواپيماها ، از آن در حوزه فهرست موجودي نيز بهره ببرد . اهميت اين موضوع با توجه به هزينه هاي سرسام آوري كه بخش هاي مختلف يك هواپيما به خود اختصاص مي دهد ، بيش از پيش روشن مي گردد . بوئينگ در شش ماهه اول پس از پياده سازي اين سيستم ، فقط در حوزه كاري توانست به 29 هزار دلار صرفه جويي دست يابد .

 

دستور استفاده از RFID

وال مارت و وزارت دفاع آمريكا از فروشندگان خود خواسته اند به منظور بهينه سازي مديريت زنجيره تأمين ، بر تمام كالاهاي ارسالي خود برچسب هاي RFID قرار دهند . ضرب الاجل اجراي اين دستور بارها به تعويق افتاده است زيرا شركت هاي بسياري در به كارگيري سيستم هاي RFID با مشكلات عديده اي مواجه شدند . پيش بيني ها حاكي از آن است كه در آينده حتي شركت هاي كوچك نيز قادرخواهند بود بر كالاهاي ارسالي خود ، برچسب هاي RFID نصب نمايند .

در ژانويه سال 2005 وال مارت از 100 توليد كننده برتر خود خواست براي تمام كالاهاي خود برچسب هاي RFID تعبيه كنند . شركت هاي يادشده براي اجراي اين دستور از چاپگرها ورمزگذاري RFID استفاده نمودند ا وسايل و پالت هايي كه به برچسب هاي EPC نياز داشت ، اتيكت گذاري شوند . شيوه توليد اين برچسب هاي هوشمند به اين صورت است كه ابدا RFID در موارد برچسب ، جاسازي مي شود و پس از آن ، باركد و ديگر اطلاعات قابل مشاهده بر سطح آن چاپ مي گردد . كلوپ سام ، يكي ديگر از زير مجموعه هاي وال مارت ، نيز در همين مسير گام برداشته است . اين شركت در نامه ايكه هفتم ژانويه 2008 خطاب به تامين كنندگان خود نوشت ، تاكيد كرد كه از ابتداي فوريه 2008 تمام پالت هاي single – item كه به مراكز پخش خود در دسوتو و تگزاس ، و يا مستقيما به انبارهاي شركت در واشنگتن ارسال مي شود ، بايد حاوي برچسب RFD2EPC Gen باشد و در غير اين صورت متخلفان موظفند هزينه اي را به عنوان جريمه پرداخت نمايند .

كارگذاشتن در بدن آدمي :

تراشه هاي كاشتني RFID كه براي نصب در بدن حيوانات طراحي شده بود ، اكنون براي انسان ها نيز كاربرد يافته است . يك نمونه قديمي كاشت RFID ، به كوين وارويك پرفسور انگليسي و استاد رشته سايبرنتيك باز مي گردد . وي در سال 1998 يك تراشه در بازوي خود كار گذاشت ، در سال 2004 كنراد چيس خواستار كاشت تراشه هايي در بدن مشتريان باشگاه هاي شبانه خود در بارسلوناي اسپانيا و روتردام هلندشد تا بتواند مشتري هاي مهم خود را شناسايي كرده و با استفاده از اين متد ، هزينه نوشيدني ها را از حساب آنان كسر نمايد . در سال 2004 دفتر دادستان كل مكزيك ، در بدن 18نفر از كارمندان خود تراشه هاي VeriChip كار گذاشت تا دسترسي آنها را به يك اتاق اطلاعات محرمانه كنترل كند .

خطر سرقت هويت موضوعي است كه باعث شده كارشناسان امنيتي با توجه به آن ع در خصوص استفاده از فناوري RFID به عنوان نمايانگر هويت افراد هشدار دهند . به عنوان مثال هكرها با بهره گيري از يك شيوه تهاجمي همچون man – in – the – middle ، مي توانند هويت يك شخص را به صورت بلادرنگ دريابند . با توجه به محدوديت هاي منابع RFID ، محافظت افراد در برابر چنين حملاتي تقريبا غير ممكن است و اين امر ، به پروتكل هاي پيچيده محدوديت فاصله نياز دارد .

 

كتابخانه ها :

استفاده از RFID در كتابخانه ها ، يكي ديگر از حوزه هاي كاربردي اين فناوري به شمار مي رود . RFID آهسته آهسته جاي باركدهاي سنتي موجود بر ايتم هاي موجود در كتابخانه ( نظير كتبا ، CD , DVD ) و غيره را خواهد گرفت . بر چسب RFID مي تواند اطلاعات هويتي نظير عنوان كتاب يا نوع ماده را در خود داشته باشد .

در اين فرايند نيازي به استفاده از يك پايگاه داده جداگانه نيست ( البته در آمريكاي شمالي چنين چيزي نادر است ) . اين اطلاعات توسط يك RFID reader خوانده مي شود . اين نوع RFID reader جايگزين باركد خوان هاي استانداردي است كه معمولا در ميز امانت كتابخانه ها يافت مي شود . در آمريكاي شمالي ، برچسب هاي RFID نصب شده بر آيتم هاي كتابخانه اي ، معمولا 50 ميلي متر در 50 ميليمتر است . در اروپا اين اندازه به 50 ميلي متر در 76 ميلي متر مي رسد . اين فناوري كه راهكارهاي متفاوت مديريت اموال را در سرويس دهي به كاركنان و مراجعان ارائه مي دهد ، مي توان جايگزين باركد نموده يا به اضافه كرد ، RFID مي تواند به عنوان يك ابزار امنيتي نيز ايفاي نقش كرده و جاي نوارهاي الكترومغناطيسي امنيتي سنتي را بگيرد . نه تنها كتاب ها بلكه كارت اعضاي كتابخانه نيز مي تواند حاوي يك برچسب RFID باشد . درباره اولين كتابخانه اي كه فناوري RFID براي نخستين بار در آنجا به كار گرفته شده بحث و گفتگوهاي مختلفي وجود دارد. با اين حال نخستين استفاده از اين فناوري به عنوان شيوه افزايش راندمان گردش كاري در كتابخانه ها ، به اواخر دهه 90 باز مي گردد . قطعا سنگاپور يكي از پيشگامان استفاده از RFID در كتابخانه هاست . دانشگاه راكفلر در نيويورك را نيز مي توان اولين كتابخانه دانشگاهي در آمريكا ناميد كه به استفاده از اين فناوري روي آورده است .

كتابخانه Farmington Community Library در ميشيگان نيز اولين موسسه عمومي است كه در سال 1990 استفاده از RFID را آغاز نموده است . در اروپا هم ، كتباخانه عمومي Hoozgezand-Sappemeer هلند نخستين كتبخانه عمومي بوده است كه مراجعانش در سال 2001 از امكان استفاده از فناوري RFID بهره مند شدند.

جاي بسي شگفت است كه حدود 70 درصد از كساني كه به سرعت با اين فن آوري هماهنگ شده اند را سالخوردگان تشكيل مي دهند . در سطح بين الملل ، آمريكا ( با 300 ميليون نفر جمعيت ) سردمدار استفاده از RFID به شمار مي رود . پس از آن بريتانيا و ژاپن در رده هاي بعدي جاي دارند . تخمين زده مي شود كه اكنون در سراسر جهان بر بيش از 30 ميليون آيتم كتابخانه اي برچسب هاي RFID نصب شده باشد كه كتابخانه واتيكان در رم از آن جمله است .

 

RFID كاربردهاي گوناگوني در فضاي كتابخانه ها ( به ويژه براي كاركنان بخش گردش ) دارد و به همين دليل استفاده از آن بسيار سودمند و به صرفه است . از آنجا كه برچسب هاي RFID يك آيتم ( كتاب ، CD يا DVD ) ، امكان خوانده شدن دارد ، ديگر نيازي به باز كردن جلد كتاب يا DVD براي بررسي آن نيست . اين امر مي تواند آسيب هاي ناشي از دستكاري هاي متعدد آيتم مورد نظر را كاهش دهد . نقش بستن يك باركد بر قسمت بيروني كتاب ها ، خود مزيتي است كه مرورگرها با استفاده از آن مي توانند مجموعه اي از كتاب ها را يك جا اسكن كنند( به جاي اينكه اين كار را بر تك تك كتاب ها انجام دهند ) .

 

برچسب هاي RFID را مي توان به هنگام حركت يك آتيم نيز خواند . بنابراين استفاده از RFID reader ها براي چك كردن آيتم هاي مرجوعي كه بر يك نوار نقاله قرار گرفته اند ، باعث مي شود مقداري ازوقت كاركنان آزاد شود .

مرورگرها مي توانند همه اين كارها را خودشان انجام دهند و در اين فرايند ممكن است هيچگاه به كمك و دخالت كارمندان نياز پيدا نشود . اين موضوع در مورد باركدها نيز صادق است . نكته قابل توجه ديگران آن است كه علاوه بر خوانشگرهايي ( reader هايي ) كه در محل هاي ثابت كار گذاشته مي شوند ، برخي نيز قابل حمل هستند ( اين امر در حال حاضر براي كتابداران مطرح است و شايد در آينده براي متقضايان كتاب و حتي مسايل و اهداف معمولي آنان نيز عملي گردد . )

با استفاده از اين متد ، بدون برداشتن كتابي از قفسه ها مي توان آيتم هاي موجود در تمام قفسه ها را در عرض چند ثانيه ليست كرد . در Umea سوئد از RFID براي ارائه كمك هاي تصويري به افراد معلول ، جهت قر ض گرفتن كتاب هاي صوتي استفاده ميشود .

در كتابخانه دانشگاه مالتي مديا در سايبر جاياي مالزي ، از قفسه هاي هوشمند براي تعيين محل دقيق كتاب ها استفاده مي گردد . در هلند از خوانشگرهاي handheld براي نيل به اين هدف استفاده مي شود . واحد هلند كتابخانه هاي عمومي در حال كار بر يك « كتباخانه مفهومي » تمايلي است كه طي آن يك دستگاه reader/headphone در اختيار متقاضيان كتاب قرار مي گيرد . اين دستگاه افراد را به محل مورد نظرشان در كتابخانه مي رساند ( با استفاده از متدهاي سه گانه مانند GPS ) . دستگاه ياد شده همچنين براي خواندن اطلاعات مشخصي از كتاب هاي موجود در قفسه ها كاربرد دارد .

سطح و جزئيات اطلاعا خوانده شده ، توسط خود همين افراد تعيين مي گردد ( از قبيل بخشي از كتاب كه بايد بلند خوانده شود ) . اين اطلاعات از برچسب كتاب يا پايگاه داده مستقر در مكاني ديگر به دست مي آيد . كار بر ساخت نمونه اي ديگر از كتابخانه كه به گونه اين شخصي تر عمل كند ، در حال انجام است . با استفاده از اين تكنيك ، مراجعان و خوانندگان كتاب ممكن است به بخش هايي از كتابخانه هدايت شوند كه شايد هرگز گذرشان به آنجا نمي افتاده است . متقاضيان كتاب مي توانند از اين سيستم حتي براي تبادل تجارب ( نظير رتبه بندي كتاب ها ) نيز استفاده نمايند . چنين چيزي عملا در بخش مجازي mijnstempel.nl انجام شده است . البته آن را مي توان به صورت فيزيكي نيز پياده كرد . مضافاً اينكه خوانندگان كتاب اين امكان را مي يابند كه كتاب ها را بر ميز بازگشت درجه بندي كنند . با اين حال نبايد از نظر دور داشت كه درسال 2008 اين فناوري براي بسياري از كتابخانه هاي كوچك فوق العاده هزينه پر بوده است . گمانه زني ها نشان مي دهد كه براي تجهيز كتابخانهاي با حجم متوسط به اين سيستم هوشمند ، به بازده ماه زمان نياز است . 

 

 

 

 

كنترل تردد (Access Control) 

 

قسمت سوم

در دو شماره گذشته در اين بخش مباحث حفاظت و امنتيت و سامانه نظارت تصويري به چاپ رسيد . كنترل تردد موضوع اين شماره مي باشد. كنترل تردد يا دستيابي (Access Control) به معني تأييد يا عدم تاييد دسترسي كاربران به منابع خاص مي باشد. كنترل تردد را مي توان براي مديريت منابع فيزيكي ( مثل سالن سينما كه تنها دارندگان بليط مجاز به عبور هستند .) منابع مجازي ( مثل حساب بانكي كه افراد محدودي مجاز به برداشت از آن هستند ) يا منابع ديجيتال ( مثل متني بر روي كامپيوتر كه فقط افراد خاصي مي توانند آن را بخوانند ) به كاربرد .

دستيابي فيزيكي

دستيابي فيزيكي براي يك فرد، معمولا از طريق پرداخت وجه و يا داشتن مجوز امكان پذير است . در برخي از مكان ها تردد تنها در يك جهت صورت مي گيرد ( ورود يا خروج)، براي كنترل اين نوع تردد مي توان از نگهبان، دربان ، مسئول كنترل بليط يا (turnstile) استفاده كرد . همچنين اين امكان وجود دارد كه در اطراف محل مورد نظر ازنرده استفاده شود . در كنترل تردد مي توان مجاز يا غير مجاز بودن حضور افراد و يا خروج افراد را كنترل نمود ( مثلا كنترل در محل درب فروشگاه ها ) .در امنيت فيزيكي هدف از كنترل تردد محدود كردن دسترسي افراد به اموال ، ساختمان يا حتي يك اتاق است . كنترل تردد فيزيكي را مي توان با استفاده از نيروي انساني ( نگهبان ، مأمور امنيتي يا مسئول پذيرش ) يا از طريق ابزارهاي مكانيكي مثل قفل و كليد يا ابزارهايي با تكنولوژي پيشرفته تر مثل سيستم هاي كنترل پياده سازي كرد .

 

كنترل تردد فيزيكي با مسأله چه كسي ؟ كجا؟ و چه وقت ؟ سر و كار دارد .

سيستم كنترل تردد فيزيكي مشخص مي كند كه : چه كسي مجاز به ورود يا خروج است ؟ محل هاي مجاز ورود و خروج كجاست ؟ و اين افراد در چه زماني اجازه تردد دارند؟ انجام اين كا در گذشته با استفاده از قفل و كليد انجام مي شده است . وقتي دري قفل مي شود، تردد افراداز آن در فقط با داشتن كليد امكان پذير است .

در اين سيستم ها كليدهاي مورد استفاده و ورود و خروج افراد ثبت نمي شود و كليد را ميتوان به راحتي كپي كرده و در اختيار افراد غير مجاز قرار داد. در صورت مفقود شدن كليد و يا اتمام مدت اعتبار فرد براي استفاده ازكليد ، بايد قفل را تعويض كرد . در كنترل تردد الكترونيكي ، از كامپيوتر براي رفع اين نواقص استفاده شده است . در اين سيستم ها تعداد زيادي اجازه نامه را مي توان جايگزين كليدهاي مكانيكي كرد . اعطاي اجازه ورود براي افراد در سيستم هاي الكترونيكي با ارائه اين مجوز يا كارت امكان پذير است . بعد از صدور اجازه ورود ، درب براي زمان از پيش شده اي باز شده و تردد ثبت ميگردد . در صورت عدم صدور اجازه ، در بسته مانده و اين صحنه نيز ثبت مي شود. در اين سيستم مي توان درب ورودي را مورد نظارت قرار داده و اگر درب با فشار باز شود و يا گر براي مدت زيادي باز بماند ، آژير خطر به صدا در مي آيد .

نحوه كار سيستم كنترل تردد

هنگامي كه كارت عبور وارد سيستم كارت خوان مي شود ، اطلاعاتي كه معمولا به صورت عدد و يا كد است . به مركز كنترل ارسال مي گردد . مركز كنترل اين اطلاعات رابا اطلاعات موجود در پايگاه مقايسه كرده و پس از آن درخواست پذيرفته و يا رد مي شود، در طي اين فرايد اطلاعات مربوط به ورود و خروج نيز ثبت مي شود .

چنانچه اجازه ورود داده نشود ، درب همچنان بسته مي ماند . اگر بين اطلاعات ورودي و اطلاعات موجوددر پايگاه مطابقت وجود داشته باشد ، مركز كنترل بر روي يك رله عمل كرده درب باز مي شود و همچنين آژير غير فعال مي گردد . معمولا پذيرفته و يا رد شدندرخواست وورد با چراغ چشمك زن سبز يا قرمز مشخص مي شود .

توضيحات بالا به يك سيستم كنترل ساده و ابتدايي مربوط مي شود . در اين سيستم مي توان كنترل تردد را به افراد مختلف واگذار كرد . مثلا اگر فرد ( الف ) اجازه تردد به اتفاقي را داشته ، اما فرد ( ب) اين اجازه را نداشته باشد ، فرد ( الف) مي تواند اين اختيار را به فرد ( ب) واگذار كند . براي جلوگيري از بروز اين اتفاق مي توان از سيستم تاييد دوگانه استفاده كرد . در اين نوع سيستم ، علاوه بر كارت و كد ورود ، عامل دوم نيز مورد نياز است .

عامل دوم مي تواند يك پين كد ، يك كارت ديگر ، با ورودي بيومتريك باشد . اين عوامل را يم توان به طور كلي به سه دسته دستي ( مثل كارت ) رمز ( مثل پين كد) و مشخصاتي ( مثل ويژگي هاي بيومتريك ) تقسيم بندي كرد .

 

بخش هاي مختلف يك سيستم كنترل تردد

در يك سيستم كنترل تردد نقطه ورود مي تواند يك درب ، (turnstile)، ورودي پاركينگ ، آسانساور و … باشد كه ورود با استفاده از اين سيستم امكان پذير مي شود . معمولا نقطه دسترسي يك درب بوده كه اين درب ورودي شامل چندين عنصر مي باشد . مهمترين بخش آن يك قفل الكترونيكي است . اين قفل توسط يك سوئيچ الكترونيكي باز مي شود . به جاي انجام اين كار توسط كاربر ، معمولا از يك ورودي استفاده مي شود . اين ورودي مي تواند يك صفحه كليد ، كه بايد رمز عبور از طريق آن وارد شودع يك كارت خوان با يك سيستم بيومتريك باشد . كارت خوان به خودي خود درب را باز نمي كند ، بلكه كه ورودي را به مركز كنترل فرستاده و مركز كنترل در اين مورد تصميمي گيري ميكند . براي بررسي وضعيت درب از يك سوئيچ مغناطيسي استفاده مي شود . اين سوئيچ بي شباهت به آهن رباي درب يخچال يا خودرو نيست . در اين سيستم ها معمولا ورود افراد كنترل شده و خروج آنها مورد كنترل قرار نمي گيرد . در جايي كه خروج كنترل نمي شود ( خروج آزاد ) ، ابزاري براي درخواست خروج (REX) مورد استفاده قرار مي گيرد . اين ابزار مي تواند يك دگمه و يا آشكار ساز حركتي باشد . وقتي اين دگمه فشار داده و يا حركتي درجلوي درب تشخيص داده شود ،آژير غير فعال شده و در باز مي شود . خروج از درب بدون باز كردن الكترونيكي آن ، خروج آزاد ناميده مي شود كه يك مساله مهم امنيتي است . در حالتي كه خروج آزاد مجاز نباشد ، در ب خروجي نيز قفل مي شود .

مجوز عبور

مجوز عبور معمولا رمزي ( مثل پين كد) ، دستي ( مثال كارت يا نشانه ورود) و يا مشخصاتي ( مثل ويژگي هاي بيومتريك ) يا تركيبي از اين ها مي باشد . اين مجوز مي تواند يك كارت ، كليد مجازي يا نوع ديگري از كليدها باشد . كارت هاي مختلفي مثل نوارهاي مغناطيسي ، باركد ، ويگند ، بي سيم ها 125 كليو هرتز ، كارت هاي هوشمند تماسي يا بدون تمس براي اين منظور به كار مي روند . سيستم هاي بيومتريك نيز از اثر انگشت ، شناسايي چهره ، شناسايي عنبيه ، شبكيه ، تشخيص صدا و يا شكل وحالت دست ها استفاده مي كنند.

تكنولوژي باركد

باركد يا كد ميله اي ، مجموعه اي از نوارهاي روشن و تاريك كنار هم است كه توسط يك دستگاه نوري خوانده ميشوند . ترتيب و عرض نوارها باتوجه به پروتكل مورد استفاده مي شوند . ترتيب و عرض نوارها با توجه به پروتكل هاي متعددي وجود دارد كه رايج ترين آنها كد 39 است . گاه كدهاي مربوطه به صورت عددنيز نمايش داده مي شوند تا افراد نيز بتوانند آنها را بخوانند .

مزيت اين تكنولوژي ارزان بودن و سادگي توليد و استفاده از آن است . اما اين مزيت به نوعي عيب اين روش نيز به شمار مي رود . زيرا سادگي اين تكنولوژي موجب آسيب پذيري در برابر سوء استفاده مي شود .

از طرف ديگر ، در صورت كثيف بودن و يا لكه دار بود كارت ها ، اطمينان دستگاه كارت خوان كاهش مي يابد . براي كاهش ورود افراد غير مجاز مي توان باركد را با جوهر مشكي چاپ كرد و سپس آن را با يك پوشش قرمز تيره پوشاند . سپس باركدها را با استفاده از يك دستگاهنوري مجهز به سيستم مادون قرمز كرد . به اين ترتيب ، كپي كردن باركدها با دستگاه كپي دشوار خواهد شد و كدها را نيز مي توان به راحتي با استفاده از كامپيوتر توليد كرد .

نوارهاي مغناطيسي

نوارهاي مغناطيسي متشكل از مجموعه اي از باريكه هاي اكسيدهاي مغناطيسي هستند كه بر روي يك كارت چسبانده شده اند.در هر نوار مغناطيسي سه رديف داده مختلف وجود دارد . معمولا داده هاي هر رديف از استانداردهاي كدگذاري خاص خود پيروي مي كنند، اما مي توان استانداردهاي ديگر را نيز براي كذگذاري به كاربرد . كارت هاي مغناطيسي در مقايسه با ساير كارت ها ارزان تر بوده و برنامه نويسي آنها ساده تر است . اگر چه توليد كارت هاي مغناطيسي از باركددشتوارتر است ، اما تكنولوژي خواندن داده و كدگذاري آن بر روي ارت مغناطيسي گسترده تر و پياده سازي آن ساده تر است . در كارت مغناطيسي احتمال خواندن نادرست ، از بين رفتن بخش مغناطيسي و از بين رفتن داده وجود دارد.

كارت هاي ويگند

اين تكنولوژي از سيم هاي فرومغناطيس به نحوي استفاده كرده كه الگوي منحصر به فردي را تشكيل مي دهند.

كارت هاي مجاورت

در كارت هاي كنترل تردد اوليه ، از اثر ويگند استفاده ميشد . در تكنولوژي هاي جديد ويژگي داده هاي ويگند نيز حفظ شده است تا اين سيستم با ساير سيستم ها سازگار باشد .در اينجا دستگاه هاي كارت خوان باز هم با نام ويگند شناخته مي شوند ، اما ديگراز اثر ويگند در آنها استفاده نمي شوند ، اما ديگراز اثر ويگند ، يك ميدان الكتريكي در محدوده 1 تا 5 اينچي اطراف خود ايجاد مي كند و در كارت ها نيز از يك مدار LC ساده استفاده مي شود. وقتي كارت از ميدان كارت خوان قرار مي گيرد ، سيم پيچ داخل كارت توسط ميدان تحريك شده ، سيم پيچ خازني را شارژ كرده و مدار مجتمع به كار مي افتد .

اين مدار شماره كارت را به سيم پيچ و از آنجا به كارت خوان مي فرستد . سازمان ها مي توانند داراي كارت هايي با شماره هاي يكسان براي خود انتخاب كند و به اين ترتيب احتمال ايجاد دو كارت مشابه وجود داشت.

براي مقابله با اين مشكل برخي توليد كنندگان از قالبي استفاده كردند كه داراي بيش از 26 بيت ويگند است در اين قالب 26 بيتي ، بدين ترتيب كه بيت اول مشخص زوج و فرد ، بيت هاي 2 تا 9پيش شماره و بيت هي 10 تا 25 شمار كارت را تشكيل مي دهند . ساير قالب ها نيز داراي ساختار مشابهي شامل پيش شماره و بيت زوج و فرد جهت بررسي خطا هستند .

كارت هاي هوشمند

دو نوع كارت هوشمند وجود دارد: كارت هايي كه با تماس كار مي كنند و كارتهايي كه نيازي به تماس ندارند . در هر دو نوع كارت يك روز پردازنده و يك حافظه وجود دارد . كارت هاي هوشمند از يك نظر با كارت هاي مجاورت متفاوتند . ريز پردازدندهدر كارت مجاورت فقط يك وظيفه دارد : ارسال اطلاعات كارت به كارت خوان . پردازنده كارت هوشمند داراي سيستم عامل بوده و مي تواند كاربردهاي مختلفي از قبيل كارت خريد ، پيش پرداخت ، كارت عضويت و كارت كنترل خريد ، پيش پرداخت ، كارت عضويت و كارت كنترل تردد را پاسخگو باشد . تفاوت دو نوع كارت گفته شده در نحوه برقراري ارتباط كارت با سيستم بيروني است .

كارت هوشمند تماسي داراي 8 نقطه تماس جهت انتقال اطلاعات به كارت خوان است . كارت هوشمند بدون تماس از سيستم ارتباط راديويي مشابه كارت هاي مجاورت استفاده مي كند با اين تفاوت كه باند فركانسي در اينجا متفاوت است . در سيستم كارت هاي هوشمند ، مي توان اطلاعات مربوط به كاربر را بر روي كارت ذخيره كرد و نيازي به استفاده از حافظه مركز كنترل نيست .

پين كد

پين كد ( Personal identification number) يا شماره شناسايي شخصي ،عددي است كه همانند رمز عمل مي كند . اين عدد معملا شامل 4 تا 8 رقم است . هر چه تعداد ارقام كمتر باشد ، حدس زدن آن ساده تر بوده و هر چه تعداد آن بيشتر شود ، به خاطر سپردن آن سخت تر مي شود . مزيت پين كد در اين است كه احتمال از بين رفتن و گم شدن آن وجود ندارد و عيب بارز اين روش احتمالي فراموشي كدها و امكان سو استفاده توسط افراد ديگر است . امنيت پين كد از باركد و كارت مغناطيسي كمتر است .

 

امنيت كامپيوتري

در بخش كامپيوتري كنترل تردد ، قسمت هاي مختلفي از جمله : بررسي اعبتار ، صدور ، مجوز و بازبيني و فعال است . همنين ابزارهاي فيزيكي مثل اسكنرها ، قفل هاي مكانيكي ، مسيرهاي مخفي ، امضاي الكترونيكي ، كدگذاري ، موانع خاص ، و بخش نظارت نيز در اين سيتم ها به كار گرفته مي شوند . در تمام مدل هاي كنترل بردد ، به اجزاي داراي حركت subject و اجزايي كه منابع كنترلي را تشكيل مي دهند object گفته ميشود . درنرم افزارها اين دو جزء مورد توجه قرار گرفته و كاربر انساني تنها از طريق نرم افزار مي تواند بر سيستم تاثير بگذارد .

تكنيك هاي كنترل تردد

تكنيك هاي كنترل تردد به دو دسته اختياري و غير اختياري تقسيم مي شوند . سه مدل رايج در اين زمين عبارتند از كنترل تردد اختياري يا DAC ، كنترل تردد اجباري يا MAC و كنترل تردد قاعده محور يا RBAC است . دو مدل آخر جزء دسته غير اختياري هستند . در مدل هاي كنترل تردد اختياري ، كه داراي object هستند دو مفهوم مهم عبارتند از :

- در دست داشتن فايل ها و داده ها

- امكان و اجازه دسترسي

در كنترل تردد اجباري ، سياست كنترلي توسط سيستم مشخص مي شود . اين نوعت كنترل تردد در سيستم هاي چند لايه كه داراي داده هاي حساس هستند مثل سيستم هاي دولتي يا نظامي به كار مي رود . در اينجا براي تمام subject هاميزان حساسيت و نيز ورود و خروج داده مي شود . در كنترل قاعده محور نيزسياست كنترلي توس سيستم مشخص مي شود . در كنترل اجباري كاربرها اجازه دارنددسترسي به منابع خود را تعريف كنند ، اما در كنترل قاعده محور چنين اجازه اي داده نمي شود . در اين كنترل قواعدي وجود دارد :

1- هر subject تنها در صورتي مي تواند وارد عمل شود كه انتخاب شده و قاعده اي به آن تخصيص داده شده باشد .

2- قاعده فعال يك subject بايد مورد تأييد قرار گيرد .

3- يك subject تنها در صورتي مي تواند عملياتي را انجام دهد كه اين عمليات مورد تاييد قرار گرفته باشد .

ارتباطات

در ارتباطات و مخابرات كنترل تردد معمولا با مفاهيم زير تعريف ميشود :

1- تكنيكي كه براي تاييد و يا عدم تأييد و يا عدم تأييد اجاره جهت دستيابي به سيستم مورد استفاده قرار مي گيرد .

2- تكنيكي كه براي تعريف و محدود كردن دستيابي افراد به برنامه ها و به دست آوردن داده ها و يا وارد كردن داده ها در پايگاه استفاده ميشود .

3- عملي كه كنترل كننده ميتواند منابع سيستم را به درخواست كاربرهاي مختلف در اختيارشان قرار دهد .

تقسيم بندي انواع سامانه هاي هوشمند الكترونيكي حفاظت پيراموني :

اين سامانه هاي حفاظتي را به جهت نوع كاربري به دو دسته زير مي توان تقسيم كرد :

1- سامانه هاي با كاربري محيط داخل (Indoor) :

اين سامانه ها براي شناسايي هر گونه نفوذ به داخل ساختمان يا ناحيه مشخصي ازساختمان به كار مي روند بسته به نوع آشكارسازي دسته بندي زير را مي توان براي اينگونه سنسورها داشت :

1-1) تشخيص نفوذ به قسمتي از يك ساختمان مثل درب ، پنجره ، هواكش ، سقف ، پشت بام، ديوار .

1-2) تشخيص حركت داخل ساختمان مثل راهرو ، هال

1-3) تشخيص يك شي از نظر لمس ، حركت يا جا به جايي آن

2- سامانه هاي محيط خارج (Outdoor) :

اين سامانه هاي براي تشخيص نفوذ پيرامون يك مجموعه به كار مي روند . غالبا در فضاي آزاد مانند فنس ها ، حصار و يا اطراف ساختمان هاي بزرگ نصب مي گردند. به دليل مرتبط بودن بحث ما با اين گونه سامانه ها لازم است، جهت توانايي در تجزيه و تحليل سامانه هاي مذكور ابتدا ساختاري كلي از اين سامانه ها را مورد بررسي قرار دهيم .

سامانه هاي كنترل تردد افراد و خودروها

يكي از مهمترين راهكارها جهت مقابله با تهديد نفوذ به يك مجموعه ايمن كردي وورودي ها هاي يك مركز امنيتي به صورت محسوس و يا غير محسوس توسط كنترل افراد و خودروهايي مي باشد كه قصد تردد در محل مورد نظر را خواهند داشت . پاسخگويي به اين نياز اساسي را مي توان بانصب تجهيزات كنترل تردد در ميادي ووردي مهم برآورده نمود . اساس عملكرد سامانه هاي كنترل تردد تردد بر شناسايي افراد و يا خودروهايي مي باشد كه قبلا توسط مسئول حراست مجموعه مجوز تردد به محل مورد نظر را پيدا كرده اند . متداولترين روش در شناسايي افراد و خودروها استفاده از كارتهاي ترددي مي باشد كه حاوي اطلاعات كه شده شخص مجاز به تردد در محل مي باشد . به كمك اين كارت هاي تردد ، شخص مورد نظر با توجه به دسترسي كه توسط مسئول حفاظت محل داده شده اسشت مي تواند در اماكن از قبل تعريف شده تردد نمايد.

 

اجزاي يك سامانه كنترل تردد :

سيستم كنترل تردد از اجراي مختلفي تشكيل يافته است كه اين اجزا بسته به گستردگي پروژه ممكن است تغيير يابد ولي بطور كلي از موارد مطروح در ذيل خارج نمي باشند .

1- كارت

2- كارت خوان

3- كارت خوان خودرويي

4- كنترلر

5- راه بند

6- حسگر ، آرام بند، قفل برقي

7- دوربينهاي مداربسته

8- نرم افزار

سيستم مديريت:

يك سيستم كنترل تردد گسترده نياز به بخش هاي مختلف مديريت دارد . اطلاعاتي كه از كارت خوان ها و كنترل كننده هاي مرتبط با آنها جمع آوري مي شوند توسط ارتباط شبكه به يك سري ايستگاه كاري منتقل مي وشند . در اين ايستگاه ها برخي از دستورات و فرامين مديريتي قابل اجرا مي باشند.در سطح بالاتر يك سرور اصلي نقش مديريت كل مجموعه سيستم تردد را بر عهده دارد .

موانع :

جهت جلوگيري از ورود افراد غير مجاز به مجوعه از موانعي همچون انواع گيت هاي نفري ( سه شاخه ، شيشه اي و … ) راهبندها ، دربهاي شيشه اي مجهز به چشم الكترونيك و … استفاده مي گردد .

گيت هاي گردان :

Turnstile :

يا گيت هاي گردان طي ساليان گذشته چه در كاربرد و چه در طراحي دستخوش تغييرات بسياري بوده اند . سازمان ها و فرودگاه هاي مختلف براي ايجاد محيط ايمن جهت كارمندان خود ، از راه كارهاي امنيتي متفاوتي بهره مي برند .

يكي از معيارهاي مهم در انتخاب اين گونه راه كارها ايجاد شرايطي استكه طي آن آسايش مراجعين نيز مد نظر گرفته شود . امروزه گيت هاي گردان سنتي سه بازويي كمتر مورد استفاده قرار مي گيرند و مصرف كنندگان با تنوع بسياري در انتخاب گيت هاي گردان مواجه هستند .

بر اساس ميزان امنيت مورد نياز ، انعطاف معماري و سرعت تردد مورد نياز جهت وورد افراد ، گيت هاي گردان مختلفي قابل انتخاب هستند.

گيت هاي گردان :

گيت هاي گردان نيم قد :

گيت هاي گردان نيم قد داراي سرعت ورود و خروج مناسبي هستند و اغلب در ورودي هاي عمومي با سطح امنيت پايين نصب مي شوند ، زيرا فرد متجاوز مي تواند از روي آن بپرد و وارد محيط حفاظت شده گردد .

اين مدل از حلاظ زيبايي چندان مورد توجه نيست ، اما امروزه با استفاده از موارد مدرني همچون شيشه ، فولاد ضد زنگ ، مرمر و چوب بر روي زيباتر ساختن اين وسيله پيشرفت هايي شكل گرفته است .

به شكل خلاصه مي توان چنين عنوان كرد مدل نيم قد در ورودي هاي عمومي كه به سطح امنيتي پاييني نياز دارندو پارامتر زيبايي نيز چندان اهميتي نداردقابل استفاده مي باشد .

گيت هاي گردان تمام قد :

گيت گردان تمام قد نسبت به نمونه نيم قد از سطح امنيت بالايي بهره مي برد ، زيرا ديگر نيمي توان از روي آن پريد و يا از زير آن رد شد . از آنجا كه اين سيستم نياز به نظارت انساني ندارد ، با حذف نگهبان باعث صرفه جويي در هزينه ها مي شود ، اما از طرف ديگر اين سيستم باعث كاهش سرعت تردد شده و از لحاظ زيبايي نيز از ظاهر نامطلوب تري نسبت به نوع نيم قد برخوردار است . به همين خاطر اين سيستم ها اغلب در ورودي هايي كه نياز به سطح امنيت بالاتري دارند و ورودي اصلي نمي باشند استفاده مي شوند. گيت هاي گردان تمام قد بر خلاف نمونه هاي نيم قد گزينه هاي مناسبي جهت محيط هاي صنعتي و اقتصادي كه نياز به امنيت بالاتري دارند ، مي باشند . درچنين ساختمانهايي بيش از ظاهر به صرفه جويي در هزينه ي نگهبان توجه مي شود . در اين مدل نيز همچون مدل نيم قد تلاش شده است تا با استفاده از ساختارهاي مدرن به زيبايي آن كمك شود .

اتاقكهاي امنيتي :

پس از بررسي گيت هاي گردان تمام قد به اتاقك هاي امنيتي مي رسيم . اين اتاقك ها بالاترين سطح امنيتي را فراهم مي آورند ، زيرا هويت افراد را پيش از ورود مورد بررسي قرار مي دهند. پس از آنكه هر فرد وارد اتاقك امنيتي مي شود ، از طريق سيستم هاي مختلف همچون فلز ياب بررسي مي شود ، از طريق سيستم هاي مختلف همچون فلزياب بررسي مي شود كه آيا تجهيزات ممنوعه اي همچون اسلحه يا موارد مشابه به همراه دارد يا خير . امنيت بالاي اين اتاقك ها آنها را ايده آل جهت استفاده از ورودي هاي فرودگاه ها ، محيط هاي نظامي و صنايع حساس كرده است . افراد غير مجاز قادر به عبور از اين اتاقك ها نخواهند بود . اين اتاق ها از زيبايي قابل قبولي برخوردارند ، با اين وجود از لحاظ اقتصادر گران بوده و سرعت تردد پايين تري نسبت به اكثر سيستم هاي ديگر دارند ، با توجه به آنكه در اين اتاقك ها از سيستم هاي پيشرفته اي استفاده مي شود ، هزينه نگهداري آنها بالااست . بطور كلي مي توان چنين عنوان كرد كه اتاقك هاي امنيتي مناسبت جهت اماكني باسطح امنيتي بالاو حجم ترافيك پايين مي باشند :

گيت هاي نوري :

گيت هاي گردان نوري دقيق ترين فرم گيت هاي گردان مي باشند در اين سيستم ها بين ستون هاي ووردي بجاي حصارهاي فيزيكي از اشعه ي مادون قرمز استفاده مي شود . سطح امنيتي اين محصول در حد سطح امنيتي گيت هاي گردان نيم قد مي باشد ، به همين خاطر قابل استفاده در ورودي هاي داراي نگهبان است . در شرايطي كه هنگام وورد تخلفي از افراد صورت گيرد . نگهبان بايد وارد عمل شود و مساله را بررسي كند. از آنجا كه در اين سيستم ها حصار فيزيكي حذف شده است ، سرعت تردد بسيار بالاتر از نمونه هاي ديگر است . بصورت ميانگين سرعت تردد اين مدل ها يك نفر در ثانيه مي باشد . به واسطه ي عدم وجود هيچ گونه سيستم از لحاظ ظاهري نيز اشكالي در منظره ورودي ساختمان ايجاد نمي كند ، بعلاوه هزينه هزينه نگهداري اين سيستم پايين مي باشد .

بطور كلي گيت هاي گردان نوري جهت محيط هايي كه داراي نگهبان بوده و ميزان تردد بالايي دارند و نيازمند سطح امنيت پايين تري مي باشند، مناسبت هستند .

اسپيد گيت ها :

اسپيد گيت ها نمونه ي پيشرفته ي گيت هاي گردا نيم قد مي باشند . اين سيستم ها تمام مزاياي گيت هايگردان نيم قد و نوري را دارا بوده و از ظاهري زيبا و سطح امنيتي بالايي برخوردارند . به همين خاطر در زمره ي مقبول ترين سيستم هاي كنترل ورودي قرار گرفته اند . اسپيدگيت ها گزينه هاي مناسبي جهت ورودي هاي داراي نگهبان جهت افزايش سطح امنيتي مي باشند .

سرعت تردد و ظاهر اين سيستم ها قابل قبول است .

اسپيد گيت ها اغلب در دو حالت كار مي كنند :

در حالت عادي باز و يا در حالت عادي بسته ، انتخاب اين دو حالت با توجه به شرايط امنيتي مورد نياز و طراحي ساختمان استفاده مي شود . به واسطه ي تمايل مديران ساختمان جهت داشتن ظاهري زيبا و سطح امنيت بالاتر در ورودي ساختمان ها ، بازار اسپيد گيت ها رشد گسترده اي داشته و پيش بيني مي شود كه در آينده نيز اين رشد ادامه پيدا كند . اسپيد گتيت هاي قديمي به واسطه ي عملكرد دو طرفه داراي ميزان خطاي بالايي بودند ، اما در نمونه هاي جديد اين مشكل رفع شده است . ساختار اسپيد گيت هاي قديم شامل دو اشعه ي مادون قرمز بود كه به واسطه يك PLC كنترل مي شدند . براي تعيين ورود يا خروج از تركيب قطع شدن اشعه ي اول و دوم استفاده مي شود .

كنترل تردد خودرويي :

همانطور كه در عكس ذيل مشاهده مي نمائيد ، با نصب يك كارت بر روي شيشه خودرو ، امكان كنترل دسترسي را براي كارتخوان مخصوص خودرويي به گونه فراهم مي نمائيم تا در ساعت هاي مجاز از مبادي مجاز ، اين خودرو قادر به تردد باشد .

در اين روش تنها اصالت خودرو مورد ارزيابي قرار مي گيرد ،لذا در صورت نياز به ارزيابي مضاعف خودرو با راننده لازم است . در روش دوم از كارت هاي با برد موثر كوتاه استفاده مي گردد . بدين ترتيب كه راننده خودرو همانطور كه در عكس ذيل مشاهده مي نمائيد با نشان دادن كارت به كارتخوان صحت دسترسي خود را به ناحيه مورد نظر استعلام مي نمايد .

 

فن آوري RFID

فني آوري آري اف آي دي RFID يا دورشناس ، نوعي روش شناسايي خودكار است كه بر اساس دستيابي و ذخيره سازي به اطلاعات از راه دور ، و با استفاده از تجهيزات موسوم به برچسب هاي RFID يا فرستنده هاي خودكار عمل مي كند.

اين فن آوري حاصل تعامل دو جانبه و گسترده اي است كه بين يك RFID خوان و يك برچسب RFID صورت ميگيرد . برچسب DIFR عبارت است از وسيله اي كه ميتوان آن را با هدف شناسايي و رديابي يك محصول ، يك حيوان يا يك شخص ، با استفاده از امواج راديويي ، دورن آنها جاسازي كرد و يا به آنها چسباند . بعضي از برچسب ها را مي توان بدون نياز به تماس مستقيم با خواشنگر (reader) و از چند متري خواند .

اكثر برچسب هاي RFID حداقل از دو بخش تشكيل شده است . بخش اول تراشه اي است كه براي ذخيره سازي و پردازش داده ها ، تلفيق وپياده سازي يك سيگنال فركانس راديويي و ديگر كاركردهاي خاص به كار مي رود . بخش دوم نيز آنتني است كه در دريافت و ارسال سيگنال ها كاربرد دارد . استفاده از دو نوع برچسب RFID رواج دارد : برچسب هاي كنش ور RFID كه در آن يك باتري تعبيه شده ، برچسب هاي كنش ناپذير RFID كه فاقد باتري است .

امروزه از RFID به منظور افزايش راندمان رديابي و مديريت كالاها ، در مديريت زنجيره تأمين سازمان ها استفاده مي گردد .

 

تاريخچه

در سال 1946 لئون ترمين ( Leon Theremin يك وسيله جاسوسي براي اتحاد جماهير براي اتحاد جماهير شوروي اختراع كرد كه قادر بود امواج راديويي ايجاد شده از هرگونه وقايع و حوادث را در قالب اطلاعات صوتي به حل مورد نظر انتقال دهد . اين امواج صوتي با به حركت در آوردن ديافراگمي كه به يك دستگاه مرتعش با به حركت در آوردن ديافراگمي كه به يك دستگاه مرتعش كننده متصل بود ، بازتاب امواج راديويي را به زبان قابل فهم ترجمه مي كرد . اگرچه اين وسيله يك ابزار شنود مخفي بود ، نه يك برچسب تشخيص هويت،با اين حال توانست نام خود را به عنوان نخستين دستگاه مبتني بر فن آوري RFID به ثبت برساند . بنا به اعلام يك منبع ، فن آوري مورد استفاده در RFID از اوايل دهه 1920 به كار مي رفته است ( اگرچه همان منبع مي گويد كه سيستم هاي RFID ازاواخر دهه 1960 كاربرد داشته است).

در سال 1939 فن آوري IFF كه شباهت زيادي به RFID داشت ، در بريتانيا اختراع شد . درجنگ جهاني دوم منفقين از IFF به عنوان وسيله اي كارآمد براي تشخيص هواپيماهاي دوست از دشمن استفاده مي نمودند . فرستنده هاي خودكار هنوز هم در بسياري از هواپيماهاي پيشرفته كاربرد دارد .

يكي ديگر از نقاط عطف تاريخ RFID را مي توان مقاله هاري استاكمن (Harry Stockman) در سال 1948 دانست . اين محقق آمريكايي در نوشتار خود با عنوان « ارتباط به وسيله نيروي انعكاس » پيش بيني كرده بود كه قبل از يافتن كاربردهاي مناسب براي اين فن آوري ، بايد پيشرفت و فعاليت هاي پژوهشي زيادي در خصوص حل مشكلات مربوط به قابليت انعكاس در ارتباطات ، انجام پذيرد .

Mario Cardullo اولين كسي است كه RFID را به شيوه مدرن امروزي آن مورد استفاده قرار داد . وي در سال 1973 يك فرستنده راديويي از نوع passive اختراع كرد كه داراي حافظه بود. اين دستگاه ابتدايي ، كنش پذير بود و با استفاده از سيگنال هاي بازجو كار مي كرد . دستگاه ياد شده كه درسال 1971 در Port Anthority نيويورك به نمايش درآمد و در معرض ديد ديگر كاربران بالقوه قرار گرفت ، داراي يك transponder با 16 بيت حافظه بود تا از آن به عنوان دريافت كننده عوارض استفاده شود.

در اختراع اوليه Cardullo از RF صدا و نور به عنوان ابزار انتقال استفاده مي شد . در سال 1969 اولين طرح تجاري به سرمايه گذاران ارائه شد و طي آن كاركردهايي از قبيل حمل ونقل ( شناسايي خودكار اتومبيل ، سيستم راهداري خودكار ، مسيريابي خودروها ، كنترل عملكرد خودروها) ، بانكداري ( دسته چك الكترونيكي ، كارت هاي اعتباري الكترونيكي ) ، امنيت ( شناسايي اشخاص ، درهاي خودكار ، نظارت ) و پزشكي ( شناسايي ، تاريخچه بيمار ) مد نظر قرار گرفت .

يك نمونه بسيار قديمي در خصوص استفاده از نيروي انعكاسي برچسب هاي RFID در سال 1973 توسط Robert , Steve Depp , Alfred Koelle Freyman در آزمايشگاه ملي لاس آلاموس انجام شد . در اين روش ، اين نيرو هم به صورت فعال و هم به صورت نيمه فعال مورد بهره برداري قرار گرفت .

اين سيستم قابل حمل در 915 مگاهرتز و با استفاده از برچسب هاي 12 بيتي كار مي كرد . امروزه اين تكنيك در بسياري از UHFID هاي امروزي و برچسب هاي RFID ريز موج ها كاربرد دارد .

اولين اختراع ثبت شده در مورد RFID به كارلس والتون ( Charles Walton ) تعلق دارد كه در سال 1983 صورت گرفت .

كاربردهاي كنوني

امروزه استفاده از RFID به عنوان تكنيكي براي براي كاهش هزينه ها ، از محبوبيت روزافزوني برخوردار شده است . در ژانوبيه سال 2003 شركت ژيلت اعلام كرد كه 500 ميليون برچسب از شركت Alien Technology درخواست كرده است . تايپ رئيس شركت ژيلت ديك كانتول (Dick Cantwell) گفته است كه شركت براي هر بر چسب ده سنت پرداخت كرده است . شركت ژاپني HIBIKI در صدد است اين نرخ را به پنج ين ( چهار يوروسنت ) كاهش دهد . ( هر يوروسنت معادل 2/1 سنت مي باشد.)

زمان سنجي مسابقات

از سال 2004 انواع مختلفي از سيستم هاي فرستنده زمان براي زمان سنجي مسابقات به كار رفته است. شركت هندي Software Outsourcing System از اين روش براي ثبت زمان آغاز و پايان مسابقات دوي ماراتن انفرادي استفاده كرده است . در اين مسابقات ثبت زمان دقيق همه شركت كنندگان امري غير ممكن است . شيوه كار به اين صورت است كه شركت كنندگان ، بسته اي كه حاوي يك برچسب از نوع passive است به تن مي كنند . اين برچسب توسط آنتني كه دركنار مسير مسابقه قرار دارد ، خوانده مي شود . برچسب هاي UHF به جاي فركانس هاي بالا يا پايين آخرين نسل برچسب ها ، با بهره گيري از آنتن هاي از پيش تعبيه شده ، اطلاعات دقيقي فراهم مي آورند . با استفاده از اين روش ، ديگر خطاي Rush ، خطاهاي lap count و در تصادماتي كه در آغاز بازي رخ مي دهد ، پيش نمي آيد زيرا هر كس مي تواند بدون حضور در گروه ، بازي را هر وقت خواست، آغاز و تمام كند.

در بسياري از مراكز استخدامي ، كه اولويت انتخاب داوطلبان ، سرعت دويدن آنهاست ، از PET ( آزمون استقامت فيزيكي) به عنوان شيوه تعيين صلاحيت استفاده مي كنند ( مانند بخش استخدامي راه آهن هند ، مراكز پليس و مناطق استراتژيك )

گذرنامه

نروژ ايرند (2006) ، پاكستان آلمان ، پرتغال ، لهستان( 2006) ، اسپانيا ( آگوست 2006) ، انگلستان ، استراليا و ايالات متحده(2007) ، صربستان ( ژوئيه 2008) ، جمهوري كره ( آگوست 2008) .

استانداردهاي مربوط به گذرنامه هاي RFID ، توسط ايكائو ، سازمان بين المللي هواپيمائي كشوري تهيه شده ودر مستند شماره 9303 اين سازمان ( بخش اول ، مجلد اول و دوم ، ويرايش ششم ، سال 2006) موجود است .

ايكائو درگذرنامه هاي الكترونيكي ، از تراشه هاي آر اف اي دي ISO/IEC 14443 به عنوان « تراشه هاي بدون تماس » استفاده مي كند . استناداردهاي ايكائو براي گذرنامه هاي الكترونيكي ، با استفاده از لوگوي استناداردي كه روي جلد اين نوع گذرنامه ها حك شده ، قابل تشخيص است .

اولين گذرنامه RFID ( گذرنامه الكترونيكي ) در سال 1998 در كشور مالزي توليد شد . اين گذرنام علاوه بر اطلاعات ، حاوي يك صفحه اطلاعات تصويري از گذرنامه بود كه در آن تاريخچه اي از سفرهاي شخص ( زمان، تاريخ ومكان وورد و خروج از كشور ) ثبت شده بود .

در سال 2006برچسب هاي RFID به گذرنامه هاي جديد آمريكا الصاق شد . آمريكا در سال 2005 ده ميليون گذرنامه صادر كرد و برآوردها حاكي از آن است كه در سال 2006 اين رقم به سيزده ميليون رسيده است . اين تراشه ها علاوه بر اطلاعات چاپ شده در گذرنامه ، حاوي عكس ديجيتالي دارنده گذرنامه نيز هستند . وزارت امور خارجه آمريكا در ابتدا اعلام كرده بود كه تراشه فقط فاصله 10 سانتي متري ( 4 اينچي ) قابل خواندن است ، ولي پس از مشخص شدن اين موضوع كه تجهيزات خاصي ، مي توانند اطلاعات گذرنامه هاي نمونه را از فاصله 10 متري ( 33 فوت ) بخوانند و نيز بروز اعتراضات گسترده ، يك غلاف فلزي باريك به گذرنامه ها ضميمه شد تا هنگامي كه صفحات گذرنامه بسته است ، افراد غير مجاز براي خواندن اطلاعات ، با موانع بيشتري مواجه شوند . وزارت امور خارجه همچنين خبرداد كه تصميم دارد از مكانيسم BAC در اين گذرنامه استافده نمايد .

اين مكانيسم به صورت يكشماره شناسايي شخص (PIN) كه به شناسه هاي مندرج در صفحه اطلاعات گذرنامه اختصاص يافته ، كاربرد دارد . قبل از اينكه بتوان يك برچسب گذرنامه را خاند ،اين PIN بايد در يك RFID reader وارد شود . با استفاده از BAC همچنين مي توان هر نوع ارتباط بين تراشه و فرستنده را به صورت رمزي و كد شده در آورد .

در كارت گذرنامه هاي جديد نيز از فناوري RFID استفاده مي شود . مركز مردم سالاري و فن آوري كشور آمريكا هشدار داده است كه يكي از نقاط ضعف هاي امنيتي Passport Card ، در رديابي مسافراني است كه مشخصات آنها در كارت هاي تهيه شده توسط وزارت امور خارجه ايالات متحده درج شده است .

در حال حاضر Passport Card با نوعي پوشش خاص همراه شده است كه از كارت مذكور محافظت به عمل مي آورد . تا زماني كه كارت دورن اين پوشش قرار داشته باشد ، دسترسي افراد براي خواند مندرجات آن ، ناممكن مي گردد .

يك كارشناس امنيتي به نام بروس اشناير ( Bruce Schneier ) معتقد است كه خلافكاران مي توانند با استقرار در كنار فرودگاه ها ، مسافراني را كه از كشورهاي ثروتمند وارد مي شوند ، به عنوان قرباني هدف قرار دهند . آنان همچنين مي توانند نوعي بمب پيشرفته دست ساز طراحي كنند كه به هنگام نزديكي شدن تبعه يك كشور خاص، آن را منفجر سازند .

برخي از كشورهاي اتحاديه اروپا قصد دارند اثر انگشت و ديگر اطلاعات بيومتري را نيز به اين گذرنامه ها اضافه كنند . اين در حالي است كه برخي ازكشورها قبلا چنين كاري عملي نموده اند .

 

رديابي محصولات

- آژانسCanadian Cattle identification Agency موسوم به CCIA، به استفاده از برچسب هاي RFID به جاي برچسب هاي بار كد روي آورده است . اين برچسب ها براي تعيين اصالت دام ها مورد نياز مي باشند و زماني كه تجهيزات بسته بندي ، اصالت يكي از لاشه هاي موجود را تأديه ننمايد ، از اين برچسب ها براي دريابي استفاده ميشود .

- در حال حاضر كشاورزان ايالت ويسكانسين آمريكا به طور داوطلبانه از برچسب هاي CCIA استفاده مي كنند .وزارت كشاورزي امريكا نيز اكنون به توسعه برنامه خود مشغول است .

- از برچسب هاي RFID فركانس بالا در رديابي كتب كتابخانه ها و كتابفروشي ها ، در رديابي جواهر آلات ، رديابي وسايل حمل بار ، سيستم هاي كنترل دسترسي در ساختمان ها ، رديابي بارهاي مسافران شركت هاي هواپيمايي و نيز رديابي پوشاك و موارد دارويي استفاده ميشود . RFID فركانس بالا كه جاي كارت هاي مغناطيسي قديمي را گرفته ، به طور گسترده در تشخيص هويت نشان ها (Badge) ، به كار مي رود . كافي است اين نشان ها در فاصله اي مشخص از دستگاه خوانشگر (reader) گرفته شود تا اصالت دارنده آن تاييد گردد. در كارت اعتباريBlue شركت امريكن اكسپرس نيز از يك برچسب HighFID استفاده شده است . در فوريه سال 2008 شركت هواپيماي Emirates airline به طور ازمايشي استفاده از فن آوري RFID را در فرودگاه هاي لندن و دوبي آغاز كرد .

- BGN دو Smartstore كاملا خودكار كه از برچسب item-level RFID و معماري سرويس گرا تركيب شده است ، در تحويل انتقال يك زنجيره توليد منسجم از فروشگاه به مشتري استفاده مي كند .

- UHF و Ultra-HighFID ( كهUHFID نيز ناميده مي شود) به طور گسترده و تجاري در رديابي محموله ها ، وسايل حمل بار ، كانتينرهاي ترابري ، كاميون ها و تريلرها استفاده مي شود .

- در مي 2007 شركت Bear River Supply استفاده از برچسب هاي UHFID شركت Intelleflex را به منظور كمك در رديابي و نظارت بر ابزار كشاورزي خود آغاز كرد.

- در كشور كلمبيا شركت Federacion Nacional de Cafeteros از فن آوري RFID براي رديابي محلوله هاي قهوه استفاده مي كند .

- در حال حاضر شركت Purdue Pharma از RFID براي رديابي قرص هاي مسكن اكسي كانتين استفاده مي كند . – در شهر برلين آلمان ، شركت Berliner Wasse betriebe از سيستم هاي RFID دو شركت Psion Teklogix و ESG براي شناسايي و رديابي 60 هزار موجودي خود استفاده ميكند .

سیستم کنترل تردد بیومتریک - فروش سیستم کنترل تردد بیومتریک - نصب سیستم کنترل تردد بیومتریک - فروش سیستم کنترل تردد - تعمیر کنترل تردد

قیمت راهبند نگهدارنده جای پارکینگ

وبگذر